انتخابات ریاست جمهوری و گردشگری
صنعت گردشگری و صنعت هوایی با ویژگی های خاص خود صنعتی پویا با آینده ای روشن تلقی می گردد که پدیده گردشگری در جهان، امروز از برجسته ترین و کارآمدترین ابزارهاو کارکردهای تعامل و تبادل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین جوامع و کشورهای گوناگون می باشدکه دست آوردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بسیاری را برای کشور به ارمغان می آورد.
صنعت گردشگری و صنعت هوایی با ویژگی های خاص خود صنعتی پویا با آینده ای روشن تلقی می گردد که پدیده گردشگری در جهان، امروز از برجسته ترین و کارآمدترین ابزارهاو کارکردهای تعامل و تبادل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین جوامع و کشورهای گوناگون می باشدکه دست آوردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بسیاری را برای کشور به ارمغان می آورد. از این رو می بایست با دیپلماسی گردشگری، برنامه ریزی دقیق و توانمند با مدیریت تخصصی همراه با دانش کافی، راه اندازی گردشگری الکترونیک، خلاقیت، ریسک پذیری و ایده پردازی در این حوزه و آماده سازی زیرساخت ها شروع به جذب گردشگر نمود تا با درآمد حاصل از آن در رونق کسب و کار کشور نقش سازنده ای را ایفا نمود. همانطور که جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در دولت تدبیر و امید به صنعت هوایی با خرید هواپیماهای جدید وگردشگری نگاهی ویژه داشته و تا حدودی با همت دولت یازدهم ورود گردشگر به کشور جانی دوباره گرفت.مجدداً با شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بحث گردشگری از سوی کاندیدهای محترم مورد بررسی قرار گرفت به طوری که همه نامزدهای ریاست جمهوری بر آن تأکید داشتند.
براساس اعلام نظر سازمان جهانی جهانگردی(UNWTO) امروزه گردشگری بین المللی 7درصد تجارت جهانی را شامل می شود و نیز 10درصد GDP و یک یازدهم کلیۀ مشاغل دنیا را دربر می گیرد و علی رغم چالش های موجود، گردشگری بین الملی در حال رشد روز افزون است که برای رشد اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال در بسیاری از کشورها و دولت های در حال توسعه بسیار اهمیت دارد.
ویژگی هایی که باعث شده گردشگری به عنوان یک صنعت برتر انتخاب شود عبارت است از:منابع عمده اقتصادی، زود بازده بودن و عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان، مزیت های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی ایجاد امنیت توسعه در روابط سیاسی بین کشورها.
درحال حاضر کشور عزیزمان ایران یکی از استثنائی ترین شرایط اقتصادی دنیا را دارا می باشد که سرشار از منابع غنی فرهنگی، طبیعی، مذهبی و یکی از کهن ترین تمدن ها در دنیا محسوب می شود که خود می تواند به یکی از مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل گردد. تأکید بر گردشگری خود مصداق بارزی در حوزه اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب به آن تآکید می گردد می باشد به همین منظور باید برای معرفی جامع آثار طبیعی، فرهنگی، مذهبی از این صنعت برای تولید و اشتغال در مناطق مختلف کشور از سوی دولت مردان و سیاستگذاران برنامه های مدونی طراحی و به اجرا درآید.
نکته ای که تمام نامزدان محترم ریاست جمهوری بر آن تأکید داشتند جذب گردشگران بین المللی و علاقمندان به حضور در ایران و توسعه گردشگری داخلی در راستای اهداف و برنامه فعالیت های اقتصادی برای ایجاد درآمد، اشتغال و کارآفرینی بوده است.
در برنامه های ارائه شده از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برنامه جناب آقای دکتر روحانی که برای دولت دوازدهم ارائه شده در قالب تقویت گردشگری نموده ویژه ای دارد که بیان داشته اند توسعه گردشگری از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به متنوع شدن اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال، بلاخص در مناطق کم برخوردار و راه اندازی زنجیره ای از تولید و خدمات کمک کند ایران می تواند تا سال 1400 به جذب سالانه 9 میلیون گردشگر خارجی اعم از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد. اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی، ساخت هتل ها، بهسازی چهره ایران در عرصه بین المللی و رفع تحریم ها زمینۀ مساعدی برای توسعه گردشگری فراهم کرده است.
در این میان اکثریت دست اندرکاران گردشگری و صنعت هوایی با حمایت از جناب آقای دکتر روحانی امید دارند که ایشان همانطور که در دولت تدبیر و امید صنعت حمل و نقل هوایی و ریلی و گردشگری کشور را در ریل موفقیت قرار داد با هماهنگی بین بخش های مختلف همچون قوای سه گانه – نهادهای دولتی و حاکمیتی و بویژه با حضور جدی بخش خصوصی توانمند، فعال و پویا در دولت دوازدهم با نگاه ویژه تر و برنامه های مدونی که توسط سازمان های مربوطه منجمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیما کشوری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حج و زیارت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ارائه می گردد با کمک دولت ایشان شاهد رونق کسب و کار در این صنعت و رشد و شکوفایی شتابان آن باشند.
نویسنده: محمود رضا حاجی نصراله