فراخوانی فراخوانی ...
همه چیز در مورد اتوبوس گردشگری تهران

همه چیز در مورد اتوبوس گردشگری تهران


۱۰ ماه پیش وارد گمرک ایران شد، تقریبا سه ماه آنجا خاک خورد تا مجوز ورود به کشور را دریافت کند. چندماه هم طول کشید تا وزارت صنعت تاییدیه فنی را صادر کند و حالا کار، دست پلیس راهور افتاده تا تنها اتوبوس دو طبقه گردشگری داخلِ ایران را شماره کند.

این اتوبوس ۱۰ ماه پیش وارد گمرک ایران شد، تقریبا سه ماه آنجا خاک خورد تا مجوز ورود به کشور را دریافت کند. چندماه هم طول کشید تا وزارت صنعت تاییدیه فنی را صادر کند و حالا کار، دست پلیس راهور افتاده تا تنها اتوبوس دو طبقه گردشگری داخلِ ایران را شماره کند. محیط‌زیست هم باید مجوزهای خودش را بدهد که بعد از دو ماه هنوز خبری نشده. شهرداری هم باید ایستگاه و جایگاه‌های توقف را آماده کند که آن‌ها هم هنوز آماده نشده است. با این حال گفته‌اند، سر و کله این اتوبوس قرمزرنگِ دو طبقه، نوروز ۹۶ در خیابان‌های تهران پیدا می‌شود.

امین غلامعلی - نماینده و مجری تورهای Hop on Hop Off در ایران و واردکننده‌ این اتوبوس - درباره‌ی زمان اجرای این تور اتوبوسی در تهران با توجه به این‌که پیش‌تر دهه‌ی دوم اسفندماه را برای ورود آن به خیابان‌های تهران تعیین کرده بود، درحالی‌که هنوز موفق به دریافت پلاک نشده است، به ایسنا، گفت: ما همه‌ی سعی‌مان را می‌کنیم این اتوبوس تا نوروز وارد خیابان‌های تهران شود.

وی افزود: وزارت صنعت تاییدیه‌ فنی مربوطه را برای پلیس راهور فرستاده تا پلاک آزمایشی فنی با اعتبار سه‌ماه را صادر کند. مجوز محیط‌زیست نیز مراحل پایانی را طی می‌کند، هرچند کار در این سازمان نزدیک به دو ماه طول کشیده که البته مشکل از اتوبوس یا طرح نبوده، بلکه مساله، بروکراسی اداری بوده است.

او سپس درباره‌ی فرایند ورود این اتوبوس گردشگری به کشور توضیح داد: ‌این اتوبوس اردیبهشت‌ماه امسال وارد گمرک شد. تقریبا سه ماه آنجا بود تا مراحل ورود را پشت سر بگذارد، البته دلیل معطلی اتوبوس نبود، بلکه سیستم گمرک کامپیوتری شده بود که همین مساله، کار را با آزمون و خطا پیش برد. ما دو بار به گمرک شهریار مراجعه کردیم تا موفق شدیم کُد شناسه را دریافت و برای مراحل بعدی و ترخیص اتوبوس از گمرک اقدام کنیم.

غلامعلی درباره‌ی جایگاه‌ها و ایستگاه‌هایی که شهرداری تهران چندی پیش از آماده شدن آن‌ها خبر داده بود نیز توضیح داد: مصوبه این کار را گرفته‌اند و قرار است ۲۴ ایستگاه در دو رینگِ مشخص احداث کنند که البته هنوز آنچه باید ملموس باشد، ندیده‌ایم. هرچند تعدادی از ایستگاه‌های رینگ گردشگری بر ایستگاه‌های اتوبوس شهری، منطبق خواهد شد. 

قیمت بلیت‌ها را با لندن، استکهلم و استانبول مقایسه کنید

او سپس درباره‌ی قیمت بلیت این تور اتوبوسی که قبلا ۴۰ و ۶۰ دلار برای خارجی‌ها و ۱۴۰ هزار و ۲۱۰ هزار تومان برای ایرانی‌ها اعلام شده بود، درحالیکه هم‌اکنون نوع دیگری از این تور با اتوبوس‌های شهری ۳۰۲، به قیمت ۳۵ هزار تومان اجرا می‌شود، توضیح داد: ما نماینده Hop on Hop Off در ایران هستیم و باید قیمت‌ها را مطابق با استاندارد آن‌ها و به صورت ارزی تعیین کنیم، ضمن این‌که نرخ بلیت این اتوبوس به صورت ترکیبی (Combo Ticket) است. با این حال قیمتی که قبلا اعلام شده، یعنی ۴۰ و ۶۰ دلار برای گردشگر خارجی است، همین تور برای مسافر ایرانی با ۵۰ درصد تخفیف و با نرخ تقریبی ۷۰ هزار (یک مسیر) و ۱۰۵ هزار تومان (دو مسیر) با اعتبار زمانی از ۲۴ تا ۷۲ ساعت، محاسبه شده است.

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری Hop on Hop Off ارزی است و ما باید استانداردهای آن را رعایت کنیم، ضمن این‌که همین حالا اگر با تورهای مشابهی که در لندن و یا استکهلم اجرا می‌شود مقایسه کنید متوجه تفاوت قیمتی آن خواهید شد. نرخ آن‌ها دست‌کم دو ونیم برابر بیشتر است، مثلا تور اتوبوسی که در استانبول با شرایط ترافیکی مشابه تهران اجرا می‌شود، ۱۰۰ لیر برای یک مسیر و ۱۸۰ لیر برای دو مسیر قیمت‌گذاری شده است.

اخبار اخبار گردشگری طلاتور اخبار گردشگری ایران

اخبار مرتبط
طرقبه

طرقبه

از مهمترین ییلاق های کوهستانی حاشیه مشهد، طرقبه است که در 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در مسیر راه جاغرق واقع شده و از غرب به کوه های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم …
ادامه-مطلب...
مسجد فاتح

مسجد فاتح

مسجد فاتح در فواصل سالهای 1463 تا 1470 ساخته شد. نام این مسجد از نام فاتح سلطان محمّد ، فاتح عثمانی شهر استانبول گرفته شده است.
ادامه-مطلب...
دبی

دبی

یکی از شهرها و شیخ نشین های هفت گانه ی امارات متحده عربی، دبی است. این شهر در جنوب کشور ایران و در حاشیه ی خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان واقع شده است.
ادامه-مطلب...