فراخوانی فراخوانی ...
زیارتگاه پیر سبز (زیارتگاه چک چک، چکچکو، زیارتگاه زرتشتیان یزد)

زیارتگاه پیر سبز (زیارتگاه چک چک، چکچکو، زیارتگاه زرتشتیان یزد)


چَک چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه های مهم زرتشتیان است. این مکان که زرتشتیان به آن زیارتگاه پیرسبز نیز می گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه های میان اردکان و انجیره قرار دارد.

چَک‌ چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌ های مهم زرتشتیان است. این مکان که زرتشتیان به آن زیارتگاه پیر سبز نیز می گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه‌ های میان اردکان و انجیره قرار دارد. گفته می شود نام «چک چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای میچکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می شود.  چک چک در 43 کیلومتری شرق اردکان واقع شده و جاده آن دوطرفه با آسفالت قابل قبول است. درصورتیکه وسیله نقلیه شخصی ندارید می توانید از یزد، میبد یا اردکان خودرو کرایه تهیه نمایید. زرتشتیان هر ساله از روز 24 خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می پردازند.

زیارتگاه پیر سبز

 

برای ورود به زیارتگاه، به نشانه احترام،  باید کفش ها را از پا درآورد و کلاه بر سر نهاد. قبل از ورود به زیارتگاه تابلوهایی وجود دارد که نشان می دهد برای ورود به زیارتگاه باید پاک بود، همانطور که در دین اسلام نیز ورود بانوانی که دارای شرایط خاص هستند به مساجد ممنوع است، در این مکان نیز نکات فوق باید رعایت گردد.

زیارتگاه پیر سبز

 

بر اساس باورهای مردم، این مکان مقدس جایگاه پنهان شدن "حیات بانو یا نیک بانو"، یکی از شاه دخت‌های ساسانی می باشد که در هنگام حمله ی تازیان به این مکان گریخته و پناه گرفته بود و بعدها چوپانی او را در خواب می ‌بیند و نیک بانو به او می‌ فرماید تا بنای پیر سبز را بنیان گذارد. دراین نیایشگاه درخت کهنسالی وجود دارد که به باور زرتشتیان، این درخت عصای نیک بانو دختر یزد گرد آخرین پادشاه ساسانی است که پس از فرورفتن در زمین به درخت بزرگی تبدیل شده است.  نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آنها "خیله" می گویند.

زیارتگاه پیر سبز

 

در داخل یکی از اتاق ها نیز چاهی به عمق بیش از 50 متر وجود دارد که زرتشتیان به نیت برآورده شدن حاجتشان، نخی را بر دور طناب این چاه گره می زنند.هر سال، زرتشتیان تمام دنیا، بین چهاردهم تا هجدهم ژوئن برای انجام مراسم مذهبی در اینجا جمع می شوند. از مراسم ویژه ی این مکان می توان به خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، پختن نوعی آش و غذاهای دیگر برای نذورات و دستگیری از مستمندان اشاره کرد.

زیارتگاه پیر سبز

ایران یزدگردی مکان های دیدنی یزد سفر به یزد زرتشت زرتشتیان زیارتگاه سفر به ایران زیارتگاه زرتشتیان زیارتگاه زرتشتیان یزد چک چک زیارتگاه پیر سبز تور یزد یزد اطلاعات گردشگری آتشکده های ایران استان یزد چَک چَک اطلاعات گردشگری یزد طلاتور طلا تور آتشکده آتشکده های یزد مکان های تاریخی یزد جاذبه های یزد ایرانگردی تور

ثبت دیدگاه
اخبار مرتبط
حمام باغ لله

حمام باغ لله

حمام باغ لله مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، کوچه شماره ۱۳ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ی ثبت ۱۳۰۶۶ به عنوان یکی از آثار ملی …
ادامه-مطلب...
موزه جنگ بزرگ میهنی | یادآور جنگ بین شوروی و آلمان

موزه جنگ بزرگ میهنی | یادآور جنگ بین شوروی و آلمان

در ماه جون 1943  در اواسط مبارزه برای آزادی اکراین ،جمهوری اکراین تصمیم گرفت تا موزه موزه جنگ بزرگ میهنی مردم اوکراین را بنا کند، که البته این امر به دلیل باز سازی و …
ادامه-مطلب...
آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

ادامه-مطلب...